رباتی برای آموزش کدنویسی به کودکان

شرکت Fisher-Price در نمایشگاه CES 2016 امسال از روباتی موسوم به Code-A-Pillar Think & Learn رونمایی کرد. یک اسباب‌بازی که به کودکان سه تا هشت ساله یاد می‌دهد مشکلات را با راه‌حل‌های متوالی حل کنند. کودکان بر اساس یک الگوی مشخص به روبات کمک می‌کنند در مسیر خود حرکت کرده و به این شکل مهارت‌های مرتبط با کدنویسی خود را بهبود بخشند. این روبات از هشت قسمت ساخته شده است که هر یک از بخش‌های آن با سمبل‌های متفاوت نشانه‌گذاری شده‌اند.

ویژگی منحصر به فرد این روبات در فرمان‌پذیری آن مستتر شده است. هر فرمان به code-a-Pillar می‌گوید که باید یک حرکت خاصی را انجام دهد. ( جلو، عقب، چپ، راست، چرخش، سر و صدا و…). این بخش‌ها از طریق پورت USB به یکدیگر متصل شده‌اند. کودکان این توانایی را دارند تا هر یک از این بخش‌ها را انتخاب کرده و در کنار یکدیگر قرار دهند. زمانی که قطعات به یکدیگر وصل شده و دکمه شروع فشار داده شود، Code- a-Pillar در یک قالب یک برنامه تعیین شده به حرکت درخواهد آمد.



در حالی که در عمل هیچ فرآیند برنامه‌نویسی واقعی رخ نمی‌دهد، اما مفاهیم عمقی که در دل این روبات قرار دارند، برنامه‌نویسی را به کودکان یاد می‌دهند. هر چند این اسباب‌بازی به گونه‌ای طراحی شده است که به صورت مستقل قابل استفاده باشد، اما همراه با آن یک برنامه کاربردی نیز عرضه می‌شود، تا کاربران را تشویق کند با چالش‌های جدیدی روبرو شده یا الگوهای متفاوتی را پیاده‌سازی کنند. (این برنامه کاربردی برای سیستم‌عامل‌های آندروید و iOS طراحی شده است و سعی می‌کند یکسری ساختارها و الگوهای برنامه‌نویسی را به ساده‌ترین شکل ممکن به کودکان آموزش دهد.)
این اسباب‌بازی بخشی از یک فرآیند بزرگ آموزش مهارت‌های کامپیوتری به افرادی است که در سنین نوجوانی قرار دارند. به‌طور مثال، یک مجموعه گسترده از بازی‌ها موسوم به Robot Turtles (لاک‌پشت‌های روباتی) سعی می‌کنند، اصول اولیه برنامه‌نویسی را به کودکان آموزش دهند. کودک با ارسال کارت‌هایی به لاک‌پشت کمک می‌کند به جواهری که به دنبال آن است برسد. Code-a-Pillar قرار است در پاییز سال ۲۰۱۶ به قیمت ۴۹.۹۹ دلار و در قالب یک مجموعه هشت قطعه‌ای در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. ( برای بخش‌های اضافی‌تری که مصرف کنندگان ممکن است به صورت جداگانه تمایل به خرید آن‌ها داشته باشند، هنوز قیمتی تعیین نشده است.)